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ごあいさつ

一般社団法人感性実装センターは、「感性研究」を「社会実装」させることを目的に設立されました。「感性実装」とは、「大学の研究者等による感性に関する研究を、企業による製品・サービスの開発に応用、すなわち社会実装につなげること」を意味します。

 

人は、外受容感覚情報(体性神経系)と、内受容感覚情報(自律神経系)により、無意識下に行われ誘発される高次脳機能を有します。つまり、外界から受けた刺激が起点となり、過去の脳内の経験や記憶と照らし合わせて、様々な現象や対象物の価値判断を行います。これが「感性」です。

「感性」というワードの定義は、その他いくつかの側面をもちますが、人の「感性」を理解し可視化された情報をもとに開発した製品・サービスは、人々の心を動かし意味あるものとして高く評価され、新たな価値や使用シーン、体験を創出します。ひいては新市場の獲得にもつながるのです。

 

当センターは、各メーカーでものづくりを牽引してきた実務研究者を中心に構成されています。したがって、企業の社会的課題及びイノベーションの次元に応じた、最適な研究者や専門家の選定提案、チーム編成からプロジェクトマネジメントまで、「感性」を基軸とした支援が一貫して行えることが大きな特徴です。これにより、自社製品・サービスの高付加価値化の手段として「感性実装」を目指す企業さまが気軽に相談され、適切なタイミング及び範囲を共に探索しながら、研究者の知見採用、感性評価実験、共同研究などを実現いただくことが可能となりました。

 

製品のコモディティ化や市場の不確実性が進む現在、機能的価値だけでは同質化は避けられず、情緒的価値である感性価値の探索を目標とし、戦略的に「感性実装」に取組む企業は、幅広い業種・業態に広がりを見せています。

「感性実装」には、感性価値創出を目指す対象物とターゲット(感性クラスター)の特性を見極めた感性モデルの可視化と、そのエビデンスを自社の開発に落とし込む行為、両者の技術と知見が必要です。それらの実現に貢献しているのが、当センターの運営母体である、色彩生活コーポレーション株式会社のリソースです。

当該法人は、2001年の設立以来、色彩・CMFデザインの専門性を軸とし、企業、行政、シンクタンク等に対し、コンサルティング事業、及び産学官連携による研究実装活動を通して、社会に貢献してまいりました。

外界からの情報は、いわゆる五感覚といわれる各感覚受容器を通じて知覚しインプットされますが、とりわけ視覚情報は、感性価値の創出において影響度が高いことが示されています。その視覚情報の大半をつかさどる色彩に関する研究知見を、プロダクトイノベーションを主軸とした感性価値創出に最大限活用してきました。色彩・CMFデザインの最適化は、あらゆる製品・サービスの感性評価に影響を及ぼす背景から、支援・マネジメントさせていただいている企業及びプロジェクトは幅広い事業分野に渡ります。よって、これまでの実績と蓄積知見が、企業さまにおける「感性実装」を目指す対象物の早期理解と、事業のプロデュースおよび実施能力につながっています。

当センターの設立に至り、内外に素晴らしい体制を整えることができましたのも、連携してきた多くの機関及び大学の皆さまの後押しのおかげと感謝いたしております。

 

「感性」に関する基礎研究を、製品・サービスの開発に実装させることは、企業側にとっては学術的なエビデンスが付加されることで感性価値が創出され、研究者側にとっては研究が社会に貢献できるというWIN・WINの関係を生み、わが国の産業及び学術界に寄与することにつながります。

当センター内外には、様々な領域の感性研究者が揃っており、皆さまの「感性実装」を力強く推進いたします。

これから、「感性実装」による製品・サービス開発を目指す企業さまとの新たな出会いを楽しみにしております。

 

一般社団法人感性実装センター

センター長 柏尾 浩一郎


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Applied KANSEI Center was established with the aim of advancing KANSEI research into social implementation. Applied KANSEI refers to the application of research on KANSEI by university researchers and others to the development of products and services by companies, thus linking it to social implementation. 

Humans possess higher brain functions that are unconsciously triggered and influenced by external sensory information (somatic nervous system) and internal sensory information (autonomic nervous system). In other words, external stimuli act as a starting point, prompting the brain to compare them with past experiences and memories, allowing for value judgments on various phenomena and objects. This is what we refer to as "KANSEI." The term "KANSEI" encompasses several aspects, but fundamentally, products and services developed based on an understanding and visualization of human "KANSEI" have the power to move people's hearts. Such creations are highly regarded as meaningful, generating new value, usage scenarios, and experiences. Ultimately, they can lead to the acquisition of new markets. 

The Center is primarily composed of practical researchers who have led manufacturing initiatives at various companies. As a result, we offer consistent support grounded in "KANSEI," from selecting and recommending the most suitable researchers and specialists to forming teams and managing projects, all tailored to address companies' social challenges and levels of innovation.

This approach allows businesses aiming to enhance the added value of their products and services through "Applied KANSEI" to consult with ease. Together, we explore appropriate timing and scope, enabling companies to utilize researchers' expertise, conduct KANSEI evaluation experiments, and engage in collaborative research. In doing so, we facilitate the realization of their goals.

In today's environment of product commoditization and increasing market uncertainty, functional value alone cannot prevent homogenization. As a result, companies across a wide range of industries and sectors are strategically adopting "Applied KANSEI" with the goal of exploring emotional value, or KANSEI value, to differentiate themselves and create unique offerings.

"Applied KANSEI" requires both the visualization of KANSEI models that identify the characteristics of the target object and audience aimed at creating KANSEI value, and the integration of this evidence into a company’s development process. Achieving these objectives relies on the resources of SIKISAI SEIKATSU CO.,LTD., the parent organization of our Center, which provides the technical expertise and knowledge necessary to support this process. Since its establishment in 2001, our organization has focused on expertise in color and CMF design, contributing to society through consulting services and research implementation activities in collaboration with industry, academia, and government. Information from the external world is perceived and processed through sensory receptors associated with the five senses. Among them, visual information has been shown to have a particularly significant impact on the creation of KANSEI value. Leveraging our extensive research insights into color, which governs the majority of visual information, we have maximized its application in creating KANSEI value, with a primary focus on product innovation. The optimization of color and CMF design influences the KANSEI evaluation of all products and services. As such, the companies and projects we support span a wide range of industries and fields. Our accumulated achievements and knowledge enable early understanding of the target objects for "Applied KANSEI" and enhance the ability to produce and execute business strategies effectively for our clients.

The establishment of our Center and the creation of an exceptional framework both domestically and internationally would not have been possible without the support and collaboration of numerous institutions and universities. We are deeply grateful for their invaluable encouragement and assistance. Implementing fundamental research on "KANSEI" into product and service development creates a WIN-WIN relationship: for companies, it provides academic evidence that enhances KANSEI value, and for researchers, it allows their work to contribute to society. This process ultimately benefits both Japan's industrial and academic sectors.

Our Center is home to a diverse array of KANSEI researchers specializing in various fields, ready to robustly support your "Applied KANSEI."  We eagerly look forward to forging new partnerships with companies aiming to develop products and services through "Applied KANSEI."

 

 

Applied KANSEI Center 

President of the Center: Koichiro Kashio

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